TÉMA MESIACA I Ako zabezpečiť bicykel proti krádeži?

Bicykle nie sú vôbec lacnou záležitosťou a preto je potrebné dbať na ich zabezpečenie. Osvedčenou prevenciou je nenechávať bicykel bez dozoru, a ak je to aj nevyhnutné, tak na čo najkratšiu dobu. Prevenciu proti krádeži rozhodne nepodceňujte. Nasledujúce rady vám pomôžu zorientovať sa v aktuálnej ponuke zámkov na trhu. To, aký typ zámku voliť a ako ho správne používať.


Úroveň bezpečnosti


O úrovni bezpečnosti zámku rozhoduje hneď niekoľko faktorov. Sú to predovšetkým objem a kvalita použitého materiálu. Čím je zámok silnejší a materiál kvalitnejší, tím namáhavejšie bude zámok prekonať. Dôležitú úlohu hrá aj samotné prevedenie zamykacieho mechanizmu. Niektoré zámky majú mechanizmus odolný proti zmrazeniu sprejom, následnému rozbitiu a podobne. Výrobcovia väčšinou pri svojich zámkoch uvádzajú stupnicu úrovne bezpečnosti, ktoré pre vás môžu byť nápomocné pri rozhodovaní. Avšak pozor, každý výrobca má vlastnú stupnicu takže na jej základe neodporúčame porovnávať zámky rozdielnych výrobcov.  

Tabuľka úrovne zabezpečenia u rôznych typov zámkov značky ABUS (vyššie číslo- lepšia miera zabezpečenia)

 


Spôsob zamykania
 

Zámky na bicykel je možné zamykať na kľúč, alebo číselný kód. Ani jedna z variant nie je o nič bezpečnejšia. Ide skôr o to, ktorá vám viac vyhovuje. Rizikom zámkov na kľúč je možnosť straty kľúča. Pri výbere pozorne sledujte, koľko kľúčov balenie obsahuje. Viac kľúčov je vždy výhodou.

Pri zámkoch na kód pre zmenu riskujete to, že bezpečnosný kód zabudnete. Zámky na kód majú spravidla 4 a viac číslic, pričom kód si nastavuje používateľ.


Spôsob prevozu

Pri výbere zámkov berte do úvahy aj to, či bude zámok ostávať na mieste, kde bicykel len uskladníte, alebo ho budete prevážať so sebou. Pri prevážanom zámku potom uvažujte nad tým, či ho chcete umiestniť na rám, alebo uprednostníte zámok, ktorý sa dá jednoducho zbaliť do batohu, cyklotašky a podobne.
 

Počet zabezpečených bicyklov

Zámky sa vyrábajú v rôznej dĺžke- obvode. Od toho sa odvíja počet bicyklov, ktoré je zámok schopný naraz uzamknúť. Orientovať sa môžete podľa nasledujúcej tabuľky od značky ABUS:
 


 

Základom je správny druh zámku


Všeobecne sa už pri kúpe bicykla odporúča zainvestovať do jeho ochrany aspoň 10% z jeho nákupnej ceny. Obzvlášť pri dražších bicykloch sa môže čiastka za zámok zdať vysoká, no skôr sa oplatí do kvalitného zabezpečenia investovať, ako o bicykel prísť.

Zámky na bicykel delíme do piatich kategórií.


Lankové zámky


Lankové zámky sú najobľúbenejšími a najpredávanejšími zámkami práve kvôli svojej nízkej váhe, skladnosti a ľahkému prevozu. Dajú sa jednoducho stočiť a uskladniť v malej príručnej kapsičke, či umiestniť priamo na rám bicykla pomocou špeciálneho adeptéra. Ich hlavnou nevýhodou je nízky stupeň zabezpečenia bicykla. Takéto zámky sú skôr len “tak na oko”. Šírka lana je nedostačujúca a zlodej ho teda prestrihne kvalitnejšími kliešťami za pár sekúnd. Bicykle s takýmto zámkom odporúčame nechávať len na rušnej ulici, kde zlodej nemá ani chvíľku času na nepozorované odcudzenie. Sú absolútne nevhodné pre bicykle, ktoré by ste voľným okom ocenili na viac ako 60 eur.
Hodia sa predovšetkým pre profesionálnych cyklistov, ktorí dbajú na hmotnosť bicykla a nenechávajú ho dlho bez dozoru.

 


 

Zámok do rámu, alebo podkova
 

Tento typ zámkov je stabilne pripevnený k bicyklu a funguje tak, že fixuje zadné koleso k rámu. Na bicykli Vám takto nikto neujde, no stále ho môže odniesť ako celok :) Nevýhodou je teda to, že je potrebné ho kombinovať spolu s iným typom zámku, napríklad lankovým, alebo reťazovým. V tejto kombinácii ponúkajú zámky vysokú mieru zabezpečenia, no sú taktiež pomerne ťažké (1 až 1,5kg) a pri prevoze nepraktické. Hodia sa predovšetkým na mestské bicykle.



„U“ zámky


V testoch tieto zámky obvykle vyhrávajú ako najbezpečnejšie. Zámok typu U, ktorý sa skladá z ohnutej oceľovej tyče obalenej gumou či plastom a dvojnásobným zámkom na oboch koncoch, nie je možné prestrihnúť ani naozaj kvalitnými kliešťami. Zlodej by si musel priniesť so sebou toĺko náradia (karbobrúsku), že by mu to jednak za to nestálo a jednak by bol „pri práci“ ľahko spozorovateľný a dosť hlučný. Ich nevýhodou je pochopiteľne vysoká váha a to, že sú neskladné (nedajú sa zložiť ani zmotať.) Je možné umiestniť ich pomocou adeptéra na rám bicykla. Hodia sa predovšetkým pre mestské bicykle, kde vyššia hmotnosť nehrá rolu, ale je potrebná vyššia miera zabrezpečenia.


Skladacie zámky


Skladacie zámky v sebe kombinujú vysokú mieru bezpečnosti „U“ zámkov a skladnosť lankových zámkov. Ako už názov napovedá, je možné zložiť ich do prijateľných rozmerov. Ich nevýhodou však stále ostáva vyššia hmotnosť. Doporučujú sa najmä majiteľom drahších bicyklov, ktorým ide o vyššiu mieru bezpečnosti a zároveň obetujú nejaký gram pri jazde naviac. Pri nákupe taktiež rátajte s tým, že skladacie zámky patria s ohľadom na komplikovanejšiu konštrukciu k tým drahším. Čo sa týka ochrany, reťazové, alebo obalené reťazové zámky poskytujú porovnateľnú kvalitu ako tie skladacie. Priemerne sú trochu tažšie, no na druhej strane lacnejšie.


Reťazové zámky
 

Reťazové zámky sú skvelým riešením pre uzamknutie bicykla v domácom prostredí - na chodbe domu, v garáži, na záhrade a podobne. Majú veľmi vysokú mieru zabezpečenia a sú vhodné aj na zabezpečenie cez noc alebo na dlhšiu dobu. Nevýhodou je ich vysoká váha, nakoľko ide o silnú oceľovú reťaz s textilným chráničom zabraňujúcim pošriabaniu bicykla. Kombinujú sa s klasickým visacím zámkom. Doporučuje sa k nim dokúpiť aj špeciálne oko, ktoré sa ukotví do steny a cez neho reťazový zámok prestrčíte. Až na zopár výnimok nie sú vhodné na prevoz bicyklom.
 

 

Všeobecné tipy pre správne zabezpečenie bicykla
 

V prvom rade je dôležité uvedomiť si, že zámky nemajú a ani nemôžu zabezpečiť absolútne bezpečie proti odcudzeniu. Hlavnou úlohou zámkov je predovšetkým zdržať zlodeja natoľko, aby si ho pri krádeži niekto všimol, alebo ho pri tom prerušil a zabránil tak samotnej krádeži.

Na parkovanie bicykla používajte osvetlené, rušné a prehľadné miesta. Zlodeji sa týmto miestam oblúkom vyhýbajú. Cez noc je najlepšie parkovať bicykel v uzamknutých vnútorných priestoroch, ako sú garáž, alebo pivnica a súčasne ho uzamknúť zámkom na bicykel k nejakému pevnému bodu.

Bicykel vždy zamykajte! Bicykel zamykajte aj počas krátkeho parkovania alebo krátkej zastávky. Pokiaľ tak neurobíte, riziko krádeže výrazne stúpa. Štatistiky uvádzajú, že 80 až 90 % krádeží bicyklov sú neplánovanými príležitostnými krádežami.


Ďalším problémom je uzamknutie bicykla o vhodný cyklostojan či iný prvok na verejnom priestore. Kľúčom k úspechu je zvoliť si cyklostojan, ktorý vám umožní si bicykel uzamknúť o rám. V takom prípade vám môže zlodej ukradnúť „iba“ predné koleso. Pri parkovaní využívajte cyklostojany typu A, obrátené U a iné. Vyhýbajte sa cyklostojanom, ktoré umožňujú iba ukotvenie predného kolesa. Pokiaľ nie je blízko vhodný cyklostojan, tak si bicykel uzamknite radšej rámom o dopravné značky, zábradlia, mreže či iné „tyčovité“ predmety vo verejných priestoroch.

Miesto na zámok sa nájde vždy!

Hodnotné veci vyžadujú kvalitu. 
S rastúcou cenou bicykla rastie aj požiadavka na kvalitnejší zámok. V zásade platí, že cena zámku je približne 10 % hodnoty bicykla.

Ak má váš bicykel rýchloupínacie kolesá (to sú také, čo sa dajú behom pár sekúnd odkrútiť), budete potrebovať zámky dva. V tomto prípade odporúčame napr. jeden zámok typu “U” a druhý zámok ako reťaz alebo hrubšie oceľové lano. Prvým si uzamknete rám bicykla o stojan a druhým si uzamknete predné koleso o stojan či rám bicykla. Táto silná kombinácia znemožní zlodejovi jednak ukradnúť bicykel či predné koleso.

Množstvo zabezpečí ochranu. Pokiaľ nie je iná možnosť, uzamknite viac bicyklov k sebe viacerými zámkami. Túto možnosť zvoľte v prípade, že parkujete bicykel na chodbe domu, v pivnici alebo iných vnútorných priestoroch bez možnosti uzamknutia k pevnému objektu. Chýbajúci pevný objekt na uzamknutie je vhodné nahradiť kotvou, ktorá sa inštaluje do steny alebo podlahy. K tejto kotve následne jednoducho uzamknete bicykel pomocou reťazového alebo lanového zámku.

 

Zdroje: www.dtest.skwww.kola-radotin.czwww.abuslock.sk

Foto: www.abuslock.sk, www.bikecolony.com, www.citybikes.sk, www.elektrickebicykle.sk, www.author.eu

 

Autor: Martina Ráczová

Zákaznícka zóna

Koľko ušetríte?

Na našej stránke používame Cookies. Slúžia na skvalitnenie služieb a štatistiky návštevnosti.