Martina nám v rozhovore prezradila čo ju baví na slow fashion a prečo sa rozhodla tvoriť etický šatník.

 

Predstavte sa nám.

Už v detstve ma bavilo šiť a vytvárať si vlastné veci, k šitiu ma priviedla moja babka. Pamätám si, ako som ako dieťa stála pri jej šijacom stroji a posúvala látku pod pätku stroja jej starej Singerky a ona nohami manuálne púšťala stroj. Cez také maličké vecičky, ako je oblečenie pre bábiky, som získala základné zručnosti a porozumela som mašine. Keď som mala dvanásť rokov, rodičia mi kúpili šijací stroj, vtedy to bola veľmi  výhodná kúpa, pretože ceny spotrebného tovaru sa zvyšovali a šijací stroj bol výbornou investíciou. Začala som si sama majstrovať, šiť som sa naučila sama, cez úplne ľahučké skúšanie si stehov až po vyberanie strihov z Burdy. Ušila som si svoje prvé kúsky, no veľmi som sa nad tým trápila, učila som sa aj tým, že som si obzerala, ako je ušité oblečenie. Nedostávala som vreckové a chcela som vyzerať inak, tak som bola nútená si sama tieto veci vyhotoviť a to mi vydržalo až po vysokú školu. Vytvárala som si svoje veci, aby som nemusela nosiť to, v čom chodili ostatní.

 

Funguje Fashion Revolution aj na Slovensku? Kde môžeme vidieť jeho aktivity?

Fashion Revolution má na Slovensku zatiaľ veľkú podporu a rýchlo sa rozrastá. Stala som sa jeho koordinátorkou v roku 2018. Vidím, že je tu veľmi veľa práce a našim cieľom je najmä zlepšiť informovanosť verejnej spoločnosti. Chceme sa ale sústrediť na stredné školy a rôzne vzdelávacie aktivity ohľadom módneho priemyslu v rámci škôl, ozrejmiť, aké dôsledky majú naše nákupné rozhodnutia. Myslíme si, že cieliť na stredoškolákov je kľúčové, keďže sa stávajú konzumentmi aj textilného priemyslu a začínajú si vytvárať spotrebiteľské návyky, pretože už majú svoje prvé zarobené peniaze. Chceme, aby aj mladšia generácia videla, čo nakupuje, podporuje, či to vlastne potrebuje a čo je za tým.

Okrem našich aktivít na školách možno aktivity Fashion Revolution vidieť aj počas Fashion Revolution Weeku každý rok v apríli a na rôznych podujatiach počas celého roka.

 

 

Aké následky má fast fashion?

Módny priemysel je jedným z top 5 priemyselov, ktoré sa podieľajú na znečisťovaní našej planéty. Pôvodná idea fast fashion bola, že my vo vyspelejších krajinách budeme mať cenovo dostupnejšie oblečenie a podporíme tým ekonomiky v rozvojových krajinách. Bohužiaľ, tento model vďaka ľudskej chamtivosti nefunguje, práve naopak, prehĺbil ešte viac rozdiely medzi chudobou a bohatstvom. Čo je však dosť alarmujúce, súčasná rýchla móda sa pretavila do ultra rýchlej módy. V praxi to znamená, že dizajnérske značky musia mať počas uvádzania novej kolekcie počas Fashion Weekov k dispozícii tovar na predaj okamžite po uvedení na móle, aby neboli kopírovaní a predali v predstihu ešte pre veľkými reťazcami, ktoré ich hneď skopírujú. Nástúp ultra fast fashion spôsobil vznik aj ultra cheap labor, ultra lacnej pracovnej sily. Sme v takom štádiu, že v niektorých miestach Ázie sa zlepšili podmienky práce, čo je skvelé, ale má to taký dopad, že napríklad Čína si môže dovoliť subkontraktovať Etiópiu, kde sa celé farmárske pozemky odkupujú a buduje sa industriálna zóna, ktorá je novou obrovskou fast fashion továrňou. Okrem toho tu máme problém s textilným odpadom, pretože je ho veľa a nevládzeme ho spracovať. V afrických krajinách sa vytvárajú skládky na textil, s ktorými sa nič nedeje, textil sa ďalej nespracováva. Okrem toho ďalším absurdným problémom je nadmerná výroba reťazcov, ktoré veci privezú do predajní a čo sa nepredá, sťahujú na sklady, čo sú v súčasnosti biliónové hodnoty tovaru. Tieto sa ďalej nepredávajú, nič sa s nimi nedeje a reťazce sami nevedia, čo s tým ďalej. Takže súčasný model módneho priemyslu nemá katastrofálny vplyv na sociálnu sféru, ale má obrovské a veľmi zlé dosahy aj na životné prostredie.

 

 

Čo je to „etický šatník“?

Nulová odpadovosť v obliekaní neexistuje, podľa môjho názoru, to by sme museli chodiť nahí. Výroba všetkého, bavlny, ľanu a iných organických materiálov, recyklácia... všetko si vyžaduje energiu, ktorá sa tiež z niečoho vyrába. Pri pestovaní, spracovávaní aj tkaní, všade sa vytvára nejaký odpad, nejaká energia, emisie, nejaká stopa sa zanecháva. Takže nulový odpad už z tohto princípu nemôže existovať, čo sa týka odievania. Ale aj tak môžeme v šatníku dopomôcť k etickosti.

Prvá vec, ktorú ľuďom poradím, ak chcú lepší šatník je - otvorte si skriňu a pozrite sa, čo tam máte. Prvý krok je vytriediť si veci, ktoré ste za posledné dva roky mali alebo nemali na sebe oblečené, čo je váš štýl, čo najčastejšie nosíte, čo sa vám hodí/nehodí, či je tam nejaká uniforma alebo pracovný, športový odev, ktorý nosíte... Skrátka kritická analýza vlastného šatníka. Samozrejme, v našom podnebí máme 4 ročné obdobia, čo sú vlastne tri sezóny (jar a jeseň spadajú do jednej kategórie) a tieto tri kategórie točíme a potrebujeme mať v priebehu roka. Po vytriedení šatníka si treba zhodnotiť, že veci, ktoré som za posledné roky nemal na sebe oblečené, môžem posunúť ďalej, prerobiť, darovať... Zvyčajne ak človek nemá vyššie váhové výkyvy, je málo pravdepodobné, že tieto veci budeme vyťahovať. Veci, ktoré majú pre nás emocionálnu hodnotu, po mame, babičke alebo sa nám spájajú s niečím významným, do tejto skupiny, samozrejme, nespadajú. Keď má človek pretriedený šatník, oveľa ľahšie sa mu oblieka.

 

 

Keď viete, čo nosíte, pozrite sa, či naozaj potrebujete na konkrétnu sezónu ešte ďalšie oblečenie, tričko, kabát... Ak nevyhnutne áno, dá sa začať tým, že predtým, než pôjdete nakupovať nové, pozriete sa, či sa niečo z vášho šatníka dá prerobiť, opraviť, či si to môžete v rámci rodiny vymeniť. Ak si to neviete prerobiť alebo prešiť, sú lokálne krajčírky alebo známe, ktoré rady šijú, aj to je cesta. Alebo vyskúšať kurz šitia. Ak nevyhnutne potrebujete niečo nové, dnes sú moderné SWAP-y, kde si ľudia navzájom vymieňajú oblečenie, sú aj „second handy“, bazáre na Facebooku, na internete. Je veľa možností, ktoré môžeme využiť predtým, než si kúpime niečo nové.

 

Ak nevyhnutne potrebujem kúpiť niečo nové, na čo prizerať?

Ak skutočne treba kúpiť niečo nové, malo by to mať základné kritériá:

1. Ako to bolo vyrobené, je to etická výroba? Toto je náročné pre spotrebiteľa vyzistiť, také základné indície sú visačky. Ak je na nich uvedené „vyrobené na Slovensku“, je tam určite aj firma a dá sa ľahko vypátrať, ako vyrábajú. Dnes je všetko transparentné, teda tí, čo majú čistý štít si môžu dovoliť byť transparentní. Komunikácia je dnes rýchla, ak vás zaujíma, z čoho bol výrobok ušitý a ako, kľudne sa im môžete ozvať.

2. Ďalšia vec je, že ak je na visačke uvedené, že bola vec ušitá v Bangládeši, ako napríklad tričko, ktoré tu mám dnes ja – nemusí to byť hneď negatívne. Toto tričko je „merch“ Novej Cvernovky a má certifikáciu, ktorá pokrýva fabriky, ktoré platia požadovanú mzdu zamestnancom. Nie je ich v Bangládeši veľa a je ich podstatne menej ako tie, ktoré nie sú preverené. Tento certifikát garantuje, že pracovné podmienky spĺňajú štandardy, aké majú byť. Takže aj tričko vyrobené v Bangládeši môže byť eticky vyrobené. Sú rôzne certifikácie, najprv sa pozerajte, z čoho a ako to je vyrobené. Dnes už je aj certifikovaná bavlna/biobavlna je dostupná v bežných reťazcoch, ale nie je biobavlna ako biobavlna. Ak aj bolo oblečenie vyrobené eticky a z biobavlny, no následne chemicky farbené, celý predchádzajúci proces sa vyneguje. Aktuálne sa roztrhlo vrece s certifikáciami, no treba byť pri prihliadaní na ne obozretný, je v nich veľký rozdiel. Najznámejšou je GOTS certifikácia, ktorá pokrýva výrobu, aj kto to vyrábal a ako to vyrábal, aj odpadovosť podniku, a tak ďalej. No je mnoho certifikácií, ktoré si firmy vytvárajú samé alebo si ich na požiadanie vytvoria, proste je to marketingový ťah, volá sa to „greenwashing“.

 

 

Majú ľudia o takýto typ výrobkov záujem?

Ľudia vo všeobecnosti majú záujem o také etickejšie výrobky. Začínajú si to uvedomovať, nie je to teda taká výstrednosť ako kedysi. Už  aj v médií sa dozvedáme o etickosti  a o kvalite výrobkov. Takže  ľudia celkovo už nato prihliadajú. Avšak ešte stále treba vzdelávať ľudí,  hlavne, že čo to obsahuje, a prečo je cena táka aká je.

 

Čo všetko sa dá u vás kúpiť? Priblížte nám v skratke váš sortiment? :-)

Šijeme na zákazku, šijeme v podstate všetko, ale najčastejšie sú to kabáty a sukne. Šili sme aj svadobné šaty, rôzne topy a pod. Najpreferovanejšie sú hlavne tie kabáty a sukne.

 

Kde všade si vieme Vaše výrobky zakúpiť?

Výrobky sa dajú dostať na web-shope. Väčšinou sa objednáva aj v štúdiu, kde sa dajú veci objednať. V štúdiu sa nachádzajú vzorky, kde si klient si vie priamo vybrať vzorky a dá sa navrhnúť aj nový model presne podľa klientovej požiadavky, vkusu a rozmerov. Veci na mieru sa ťažšie vyberajú cez online objednávku, preto je lepšie ak klient príde s jeho požiadavkou priamo k nám.

Veci ako kabelky, tašky, šály sa dajú zakúpiť tu v Cvernovke, v obchodíku Art a pod.

 

Pôsobíte len na Slovensku alebo máte odberateľov aj v zahraničí?

Prevažne pôsobím na Slovensku už teraz, ale predávať cez web-shop do zahraničia. Tá klientela, ktorú som mala v Holandsku, tá silne poklesla, preto už nemám s nimi kontakt ako kedysi. A keďže sú to veci na zákazku, ťažko mi je merať rozmery klienta ak je medzi nami vzdialenosť. Prevažne sú to slovenskí klienti.

 

 

 

 

Dozvedieť sa viac:

Web: http://www.bartinki.com

Facebook: Bartinki

Instagram: https://www.instagram.com/bartinki/

Flickr: https://www.flickr.com/photos/bartinki/

Email: martina@bartinki.com

Fotogaléria: Bartinki

 

Paľová

Zákaznícka zóna

Koľko ušetríte?

Na našej stránke používame Cookies. Slúžia na skvalitnenie služieb a štatistiky návštevnosti.